tisdag 27 januari 2015

Ännu kan man fynda

 Jag har haft en hemsk förkylning som pågått i 4 veckor men som nu först börjar ge med sig. Förkylningar som drar all energi ur en är inge vidare. Men i går var jag och barnen på en spontan loppisrunda för att pigga upp oss, och vet ni jag hittade kanske mitt bästa fynd någånsin. 

Denna vackra senapsgula fotölj för ynka 5 euro. 
Jag blev så paff av priset att jag var tvungen att fråga försäljaren varför den var sååå billig, jag tänkte ifall den var trasig. Men hon svarade bara att de sålde ut en hel del möbler så att de skulle få utrymme för nya. 

Tjohooo! Jag kunde ju bara inte lämna denna fabulösa stol kvar. Så jag slog till, och inombords hoppade jämfota av glädje  resten av dagen.
Fotöljen var en aning smutsig i sammeten, men ingenting som galltvål och vatten inte kunde lösa. 

Gissar att stolen är nyproducerad från 30 talet, men visserligen kan den vara äldre.
Men det bästa med gamla möbler förutom charmen är att de är garanterat giftfria.
Stommen är av trä, fjädrar i metall, band i jute, stoppningen av naturmaterial. Tyget är inte sprutat med flamskyddsmedel eller smuts avisande ämnen, som är hormonstörande och cancerframkallande.

Ett bra skäl att älska gamla möbler, eller hur ?

 Några nya tallrikar fick också följa med hem. De blåa och de blommiga ( de bruna har jag från förr). Såna här tallrikar äter vi på till vardags. Gillar att blanda porslin, man behöver inte ha allt av samma serie eller tillverkare. Barnen gillar dessutom att få välja vilken de vill äta på. De har sina favoriter de med. Sedan är de ju ingen jätte förlust om en tallrik för 50 cent går i kars. För de händer ju nu som då med småbarn.

Dessa tallrikar tycker jag att passar utmärkt ihop för de är från samma tids epok, nämligen  de ljuva 70-talet. 

Jag gillar ju 70 talet. Känner mig ibland som en vilsen biodynamisk odlande hippi från 70 talet som har landat i fel tidsepok. Så 70 tals grejer passar mig perfekt.

Ett till köp jag gjorde var en sådan här ugnsform med lock som man ofta hittar på loppis. Den är en utmärkt ersättare för t.e.x såna här dyra som finns att köpa i ekobutiker. Denna betalade jag 1,50 euro för, motsvarande ny skulle ha kostat 20 euro. Men de fyller samma funktion, mat förvaring.

Så ett tips är att kolla efter om du hittar motsvarande på loppisar, om man vill plastbanta. Allt behöver inte vara nytt. 

Ännu kan man fynda fin fina grejer på loppisar för en billig slant.

11 kommentarer:

  1. Hej Anna! Tittar in nu som då för att få lite inspiration till en mindre slösaktig vardag. Nu är det så att vi väntar barn och ska få en liten en till hösten. Har du några bra tips till skötsel av småbarn? T.ex. tvättlappar, kan man göra det av slitna lakan istället för att använda engångsservetter? Hur har ni gjort med blöjor? Är det tygblöjor som gäller?! osv.
    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin! Kul att du gillar bloggen. Jag får lov att erkänna att jag faktiskt inte orkade med tygblöjorna, fast jag tappert försökte och ville. Men med en man som bonde som inte är hemma så mycket, orkade jag helt enkelt inte dra det lasset själv .Vår minsta sov dessutom väldigt dåligt och vaknade 1 gång i timmen varje natt, vilket resulterade i att jag blev utmattad. Så om jag ska skylla på något så är det väl därför . Men vi har användt ekologiska bjölor (Naty), så de känns i alla fall som en ok lösning, de är plastfria gjorda på majsstärkelse. Så babyn behöver inte ha en plastpåse på rumpan. Men all heder till de som orkar med tygblöjorna, testa och se vad ni själva tycker. Tror det går smidigare med första barnet.

      Vi har heller inte användt engångservetter, har ej behövt. Tycker de funkar fint med att man torkar av de mesta av bajset med fronten på blöjan som inte är så nedsmutsad. Sedan tar man babyn på armen och tvättar baken med sin egen hand. Skilda baby handdukar för att torka stjärten torr har vi haft. Ekologiskt potatismjöl funkar fin fint på rådnad, istället för talk. Ringblomssalva till bebisrumpor som fått sår har vi användt.
      Mitt recept hittar du här. http://husmoranna.blogspot.fi/2012/02/gor-egen-salva.html

      Hoppas du fick något ut av mitt svar. Lycka till med allt som komma skall! Att få barn är livsomvälvande spännande och underbart!

      Radera
  2. Vilket fynd! Hur rengjorde du sammeten mer exakt? Jag har också en loppisfyndad sammetsfåtölj som är lite småsunkig, men har inte vågat ge mig på den med vatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blötte upp galltvålen och skrubbade försiktigt, sedan torkade jag av med en fuktig trasa många gånger, och bytte vatten i hinken ofta. De funkade i alla fall på denna fotölj, de beror väl lite på vilken färg du har på din, om du har en djup blå eller mörkröd skulle jag använda en annan metod, för lite tvålrester lämnar kvar. Svårt att få bort allt. Lycka till!

      Radera
    2. Tack! Min är rosa, så det ska nog fungera färgmässigt i alla fall.

      Radera
  3. Härligt pigg fåtölj du fyndade! Superpris verkligen!

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk fåtölj du hittat med bonusegenskaper dessutom! En helt perfekt plats för stickning va? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut här kan man sticka lääänge, den är faktiskt super bekväm :)

      Radera
  5. Vilka fantastiska fynd du gjorde! Fåtöljen var ju verkligen härlig. :)

    SvaraRadera