måndag 24 mars 2014

Dörrmatta,kvast av björkris och lövkorg av vide

 Solen lyser och värmer, det är underbart vårväder ute.
Tänkte tipsa om vad man kan göra av björkris och vide.

 Vi behövde en ny sopborste och dörrmatta till entrén. Så jag ville göra som min mormor alltid gjorde om vårarna. En dörrmatta av björkris, och en kvast av ung björk (kvistarna är stadigare på unga björkar).
Här hittar du en video hur man gör.
 Ville ha en lövkorg då jag räfsar, men de är väldigt dyra att köpa. Så jag gjorde en själv. 
Tog 150 cm hönsnät, klippte av hur stor korg jag ville ha. Fäste ihop den genom att vira fast ändorna i varandra. Botten gjorde jag genom att klippa ner fyra hack i ena ändan ( ca 1/3 av korgens längd). Jag vek in flikarna ( på samma sätt som när man viker en kartong). Sedan fäste jag fast dem i varandra genom att vira ihop dem. Slutligen sydde jag fast botten med en separat järntråd.
För att få stadga i öppningen vek jag ner ca 15 cm av hönsnätet. Sedan trädde jag in vide kvistar genom hönsnätet.

Slutligen gjorde jag handtagen genom att blötlägga videkvistar ett dygn så de blir lättare att böja . Jag stack in de blötlagda kvistarna i korgen och virade runt dem så att de formade ett handtag.

 En lätt och smidig korg att fylla med löv som ska bäras till komposten.
Rätt snygg tycker jag den blev.
Idag var dottern och jag på picknick medan lillan sov i vagnen. Man behöver ju inte gå så långt för att de ska bli mysigt. Vi klättrade upp på en stor sten och drack varm choklad och åt smörgåsar. Kan de bli bättre en solig måndag? Älskar våren <3!

3 kommentarer:

  1. Så fint och inspirerande!
    Jag gillar att greja med pil och lövkorgen ser så lätt och fin ut!

    SvaraRadera
  2. Vilka bra tips. Är sugen på att testa lövkorgen att göra lövkorgen.

    SvaraRadera
  3. Så fina de blev! :) Vi börjar bli friska igen, dags för en kaffe snart visst?! Kram

    SvaraRadera