måndag 25 maj 2015

Gör egna miljövänliga diskmaskinstabletter


Diskmaskinstabletterna som jag brukar använda ( Ecover) tog slut, ock när man blir tvungen att köra 160 km (fram och tillbaka) för att få tag på de rätta diskmaskinstabletterna så gör man det inte. Då finns det ju ingen lönsamhet i att köpa miljömedvetet (annat än för den egna hälsans skull) om man nu ska åka så långt bara för en produkt. Så då får man lov att bli lite innovativ och surfa fram ett alternativ istället. Jag hittade på ett sätt att göra egna miljövänliga diskmaskinstabletter.

Men för att kunna göra diskmaskinstabletter behövde jag göra Natriumkarbonat (kristallsoda) av natriumbikarbonat (matsoda). Detta kan man enkelt göra genom att upphetta natriumbikarbonat i ugnen på 200 grader i ca. 10-15 min , rör om nu som då med en slev. Då förlorar den bi (et) som blir till gasmolekyler. Här hittar du en bra kemisk beskrivning om du inte tror på mig.


För att vara säker på att man fått fram natriumkarbonat kan man använda kokt rödkålsvatten som pH indikator. Först löser man upp lite natriumbikarbonat i lite vatten och häller i rödkålsvatten, då bildas en blålila färg, sedan gör man lika med natriumkarbonaten som varit i ugnen och då borde en grönaktig färg ha bildats (om inte, ha natriumbikarbonaten en liten stund till i ugnen).
(På bilden syns det inte så bra men den till höger skiftade mer i grönt).

Nu i efterhand hittade jag kristallsoda att köpas här i en bybutik nära mig (Oravais livsmedel), så nästa gång slipper jag göra detta, men ville ändå dela med mig av mitt experiment om någon av er kan ha nytta av det.


Här hittade jag receptet på diskmaskinstabletterna (superbra blogg, med suverena gör det själv recept).

1 1/2 dl natriumkarbonat( kristallsoda/tvättsoda)
1 1/2 dl natriumbikarbonat (matsoda)
1/2 dl citronsyra ( hittade i skafferiet men har köpt det på apoteket)

Kan vara bra att ha skyddsglasögon, handskar och munskydd. De är inte giftiga ämnen men de kan vara irriterade för luftvägar och slämmhinnor.

Blanda en bunke. Spruta försiktigt med lite vatten i en sprutkanna, rör om, spruta lite till. Tills du märker att du kan forma pulvret till en klump i handen. Klicka ut i en iskubsform. Låt torka några timme innan du stjälper ut dem. Härifrån har jag köpt en rostfristål iskubsform.

För mig lämnade det pulver över som jag använde som diskmaskinspulver. Så nästa gång jag gör detta tror jag att jag skippar att göra tabletter och använder receptet till pulver.

Så enkelt, och vet ni. De funkade utmärkt. Disken blev ren!

1 kommentar:

  1. Vilket intressant recept och kul att resultatet blev bra! Hade gärna velat testa men har flyttat och diskmaskinen följde inte med. Har du kanske testat något recept på handdiskmedel som du kan rekommendera?

    SvaraRadera