lördag 15 oktober 2011

Smulkaka med äppelmos

 Vill dela med mig av ett av mina favorit recept. Ett gammalt smulkaks recept som är gudomligt gott. Älskar recept som bakas med kaffekoppar istället för dl.
 Kakan serveras med fördel med vaniljglass eller vispad grädde.
VARNING! Kakan är försvinnande god!
Ingredienser:

3koppar mjöl
1kopp socker
150g smör
1 uppvispat ägg
äppelmos ( fungerar även utmärkt med annan sylt)

1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Smörj och bröa en form.
3. Blanda alla ingredienser till en grynig massa.
4. Sätt hälften av degen i formen och bräd på äppelmos. Smula resten av degen ovanpå.
5. Grädda kakan tills den fått färg och är genom gräddad.

7 kommentarer:

  1. ser gott ut! hur mycket äppelmos ska det vara?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ungefär 1cm så de täcker kakan, därefter lägger du på resten av degen.

      Radera
  2. Hur mycket är en kopp enligt ditt recept?

    SvaraRadera
    Svar
    1. en kopp är en gammaldags kaffekopp, ta en rågad deciliter om du inte har någon liten kaffekopp. :)

      Radera
  3. Gjorde en till mamma för ett halvår sen och hon älskar't. Väldigt simpel, väldigt god.
    Fixar ihop en i skrivande stund med svartvinbärssylt. Tack tack!

    SvaraRadera
  4. Tack för receptet. Min mormor brukade alltid göra denna när jag var liten, men gjorde allt på en höft. Hon har nu glömt bort hur hon gjorde så jag har letat efter ett liknande från nån i Österbotten. Nu ska jag föra denna tradition vidare till de mina här i Västerbotten! Tusen tack❤️ Suz

    SvaraRadera