torsdag 22 januari 2015

Förpackningar



Den senaste tiden när jag handlat har jag funderat mycket på de här med förpackningar, när vi strävar efter att minska vårt avfall.
Eftersom jag inte kan köpa allt på lösvikt, hamnar jag att köpa förpackade varor.

Men om vi väljer att köpa varor som är förpackade i papper eller glas slipper man i alla fall en del onödiga plastförpackningar. Dessutom går papperspåsarna att användas på nytt och glasflaskorna är toppen till mjölkflaskor, förvara mat, eller t.o.m att frysa saft och annat i (bara man lämnar utrymme för isen att expandera när den fryser). 

Jag blev lycklig när jag hittade urthekrampasserade tomater på en smidig flaska som är perfekt att återanvända som mjölkflaska. Lyckan uppstod även när jag hittade ekologisk ketchup på glasflaska ( för de är tyvärr något som går åt här hemma, barnen skulle helst av allt äta ketchup på allt, inte det bästa när man försöker hålla sockret på en låg nivå). 

Om man dessutom köper stora förpackningar så minskar de ytterligare på avfallet. Varför är alla förpackningar så små? Vi skulle lätt kunna köpa eko havregryn på 10 kg säck. För de känns hemskt onödigt att köpa hem 1kg havregryn varje vecka.

Ett tips för den som bor i Vasa med omnejd är att Aroma Bageri säljer eko mjöl på 5 kg säckar. Stora förpackningar = mindre transporter. Gillar !



Smutsgrisar som vi gillar bikarbonat på stora förpackningar. De blir billigare att köpa hem en burk bikarbonat än flera shampoflaskor och tvättmedelsflaskor. Bikarbonat kan ersätta många produkter i hemmet, deodorant, tandkräm, tvättmedel, allrengörning, fungerar som hårtvätt, propplösare, m.m.

Ja den är bra till det mesta. Här kan du läsa hur extremt många användnings ändamål bikarbonat har. Synd att den inte finns att köpas på lösvikt häromkring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar