lördag 4 februari 2012

Gör egen Salva!

 I sommras var jag på en örtkurs där vi kokade egna salvor och shampon. De var otroligt inspirerande och lärorikt. Efter det så har jag fortsatt att koka min egna salva. De är en super enkel bassalva som passar att smörja; händer, läppar, fötter, torra kinder, barn rumpor med. Jag vill gärna dela med mig av receptet åt er, hoppas det gläder någon.
Salva
Ger 6 x 60 ml

67g bivax
1,5 dl olivolja (använd gärna ekologisk)
1,5 dl solrosolja (använd gärna ekologisk)
( tips! du kan plocka ringblommor på sommaren och låta dem täckas av 1,5 dl solrosolja i en burk med lock i 1 vecka. Sen silar du bort blommorna och lägger oljan i en glasburk. Ringbloms oljan kan du koka salvan på eller spara den på en sval mörk plats om du vill koka salvan senare. Men det går lika bra att koka salvan utan ringblomsoljan. )

eventuellt Eterisk olja för doftsättning

1. Smula ner bivaxet fint i en bunke.
2. Ställ bunken i ett varmt vattenbad på spisen och låt bivaxet smälta helt. Obs, rör ej om!
3.Tilsätt olivolja och solrosolja.
4. Låt allt sammans smälta helt.
5. Lyft bunken ur badet och rör om med visp (OBS! vispa ej, utan rör) tills salvan blir "joughurt konsistens".
6. Tillsätt ev. eterisk olja, tex. 20 droppar lavendel.
7. Häll upp på rena torra burkar.

Kastrullen och vispen diskar du enkelt om du först torkar av all salva med hushållspapper, och sen smörjer in redskapen med diskmedel, därefter diska som vanligt.

Detta är en ganska stor sats som räcker rätt långt, men passar perfekt om man vill göra flera samtidigt och ge bort. Men om du vill göra salvan för eget bruk, gör en halv sats. Salvan håller i ett halvt år.

Lycka till!

4 kommentarer:

  1. Häftigt att kunna göra sin egen salva och vilket vackert halsband du hade skapat nedan:)

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag gör mina egna hudvårsprodukter men jag hade gärna gått en kurs ändå för att få lite mer inspiration! Var hittade du kursen?

    /Charlotte

    (www.ekoskon.se)

    SvaraRadera
  3. Hej! Det vore jättekul om du kunde lägga ut fler recept på lite sånna här grejor. :)

    SvaraRadera
  4. Hej! Hur hård blir den. Passar den även till cerat?

    SvaraRadera