torsdag 3 juli 2014

Om att göra eget svart te

.

Jag tycker de här med att vara självförsörjande på något är väldigt givande både för en själv och för miljön. Man behöver ju och kan knappast bli självförsörjande på allt, men redan om man är självförsörjande på något bidrar man till en bättre miljö. Varför inte vara självförsörjande på något så enkelt som te?

 Visste du att man kan göra eget svart te? Jepp, metoden som används när man gör svart te heter fermentering

Istället för att köpa svart te från andra sidan jordklotet, kan man göra det själv.

Fermentering går ut på att man först pressar fram växtsaften, och sedan låter tebladen svettas i en glasburk eller plastpåse. På detta sätt får man ett smakrikare mörkare te, svart te.

Växter som passar till svart te är mjölkörts blad och hallonblad.

Så här gjorde jag:
Jag mortlade mjölkörtsblad så att jag fick fram vätskan ur bladen. Sedan satte jag alla blad i en glasburk med locket på glänt. Glasburken fick bada bastu på eftervärmen efter att vi själva badat. Man kan också sätta ugnen på 50 grader ca.8 h, men de är lite ödslande på energi enligt mitt tycke. Efter att tebladen har värmebadat över 1 dag är det dags att lägga allt på en bricka för att torka. Efter ca. 1 vecka är det svarta teet klart för smaksättning.

Jag tycker ett te ska också vara vackert att se på, därför har jag nästan alltid i torkade ätbara blommor.
Ringblomma, nyponros, blåklint, ljungblomma, teveronika, rödklöver, mjölkört, är några ätbara blommor som är trevliga att ha i te.

Man kan smaksätta sitt egna svarta te på olika sätt.

-Svart te plus torkad mynta är alltid en favorit.
-Svart te plus krossad kanelstång, sparad sönderklippt vaniljstång, kardemummakapslar, blir ett härligt chaite.
-Svart te plus torkad ekologiskt citronskal, citrontimjan eller citronmeliss och några vackra ätbara blommor, tex, ringblomma, ger ett trevligt citrus te.
-Svart te plus torkade svartvinbärsblad, blir ett gott svartvinbärste.
-Svart te plus torkade blad av blåbär, hallon, smultron, ger ett fint bärte.

Koka teet i vatten i minst 5 min, stäng av plattan, låt dra ytterligare fem minuter till. Servera med en liten klick honung eller njut som det är.

Man kan variera teet i princip hur mycket som helst, här hittar du mera som jag skrivit i kategorin te. Hoppas du blir lite sugen på att göra ditt egna te.
Lycka till!


2 kommentarer:

  1. Vad kul att hitta in till dig, här finns mycket som intresserar mig.
    På återseende!
    //www.baraanna.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul att du tycker de! Välkommen tillbaka :)

      Radera