söndag 26 oktober 2014

Frukostdrink på Rönnbär



Rönnbärs Smoothie

Rönnbär är ju ett riktigt superbär, sprängfull med C-vitamin. Så såhär i förkylningstider tänker jag boosta mitt immunförsvar med en frukost drink på Rönnbär.
Jag har fryst in hela rönnbär i en glasburk. Så de är bara ta en liten näve ur frysen på morgonen. Ps! Om du ännu inte hunnit plocka några rönnbär så hinner du än. Plocka, rensa och släng in i frysen.

1/2 dl havregryn
3 dl vatten
1/4 dl rönnbär
1/2 dl svarta vinbär
1 äpple eller 2 msk osötad äppelmos
1/4 dl hampa proteinpulver
1 msk linfrön
( 1/2 msk nässelpulver om du har)

Mixa havregryn och vatten. Sätt i övriga ingredienser. Mixa allt.
Njut.

Rönnbären och svartvinbären ger dig en C- vitamin boost, äpplet ger sötma, havregryn ger mättnad, hampa pulvret ger protein, linfröna innehåller fosfor, järn, kalium, kalcium, magnesium och zink. Nässlor innehåller järn och c-vitaminet i rönnbären och svartvinbären hjälper till att ta upp järnet.

Detta är min nya morgon vana. En riktig vitamin kick för en bra start på dagen och lilla magen!

2 kommentarer:

  1. Har inte ens tänkt på att rönnbär kan funka i en smothie...tusen tack för den inspirationen det var som en ahaupplevelse :) stor kram från södra lappland i Sverige

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod :). Den sura, beska rönnbärssmaken märks inte när man blandar den i smoothien. Man får lätt i sig alla nyttigheter på så sätt. Till och med mina barn gillar det!

      Radera