söndag 24 augusti 2014

Juthbackamarknad 2014 och hållbar konsumtion


 I min lilla stad där vi bor Nykarleby ordnas det varje år en av Finlands största loppmarknader i två hela dagar. Juthbackamarknad som anordnades nu i helgen.

Jag som är en sakletare ända in i själen var så klart tidigt på plats med min lika sinnade väninna.
För mig är det som julafton denna dag, ja till och med bättre. För jag slipper storstäda, baka , och koka i flera dagar. Jag gillar att få gå runt och fynda, klämma och känna på alla gamla antikviteter.

Men för att detta inte skulle bli ett alltför ytligt inlägg tänkte jag varva det med lite djup.

Jag är ju emot nyköp och konsumtion, men pro loppis köp. Även om jag anser att loppis köp också infaller i kategorin konsumtion, och lätt blir missbrukad och beroendeframkallande som vanlig konsumtion. Men om man handlar kvalitet av gamla ting i stället för att satsa på kvantitet ( vilket det lätt blir när det är så billigt på loppis), så tycker jag att loppis köp är helt klart att föredra. Förstår ni hur jag tänker? Eller låter det flummigt?

 Under min utbildning till formgivare gick jag kurser i hållbar utveckling. Som lärde mig en del om konsumtion och design processen.

Detta är min version av vad jag tycker man bör tänka på när det gäller konsumtion oavsett vilken sort för en hållbarare framtid. De tre första punkterna gäller loppis köp.

1. Kommer jag verkligen att använda den här? Eller blir det något som bara ligger och skräpar efter en tid?
2. Är det här bra kvalitet? Kommer det att hålla i längden. Kan det återbrukas efteråt?
3. Kan man göra något nytt av detta (när det gäller loppis köp). Hur lång livscykel har produkten?
4. Är det inhemskt?Etiskt producerat?Ekologiskt producerat? Miljövänligt? Återvinningsbart? Nedbrytbart?
5. Hur är produkten förpackad? Har den onödigt mycket förpacknings material? Har den tagit upp stort lastutrymme under transport ( vilket ger fler onödiga miljöförstörande transporter).
6. Hur långt har produkten fraktats?
7. Hur stor miljö belastning har produkten? ( Ex. har man skövlat regnskog för att odla råvaran? Eller är produkten i plast och framställts av fossila bränslen?)

För ett samhälle som styrs av pengar behöver vi medvetna konsumenter. Konsumenter som kräver miljö och etisk hållbarhet av producenter. Ett citat som har fastnat på min näthinna är.

"Varje gång du öppnar plånboken väljer du hurudan värld du vill leva i." ( vet ej källan till detta citat)

Jag skulle vilja tillägga till detta citat att: Varje gång du öppnar plånboken väljer du hurudan värld du vill leva i, och hurudan värld din avkomma kommer att få leva i. 

Vi som konsumenter har makten att ändra vårt köp beteende, och därmed ändra hur de som tror de har makten tänker. Men vi måste göra det tillsammans.

För att detta inte ska bli för tungt att ta in. Tänkte jag varva detta med lite ytliga bilder på de fynd jag gjorde i helgen. Så för de som inte bryr sig om världsliga problem kan hoppa över texten ovan och bara titta på bilderna.

En ljuvlig pall att ha i mitt arbetsrum. ( Denna lata bloggerska orkade inte svänga bilden, så vänligen vänd på ditt huvud :).)

 En elefant åt barnen att leka med. Gillar träleksaker super mycket. Dessutom är de så vackra.
 Ett vackert degtråg för 15 euro. Två gamla presentsnören i papper för 50 cent styck.

Två gamla hemvävda tyger i ull 5 euro och bomull 13 euro, nya oanvända men begagnade kardor 3 euro, trä låda för förvaring 3 euro, en mjölsikt 5euro, och en ståltrådskorg.

Bomullstyget har varit madrass till en allmoge säng, de ska jag förvandla till ett överkast. Ylletyget är lite slitet så de blir kuddar till soffan.

Lite yta och lite djup blev dagens inlägg. Jag tycker att vi borde sträva mot mer djup i detta samhälle de finns så mycket av alla snabba ytliga intryck , speciellt inom sociala medier.
Det om det. På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar