onsdag 30 juli 2014

Sommarläsning

De är inte ofta jag hinner läsa med två vilda barn. Men jag brukar passa på att läsa någon sida medan jag nattar 1 åringen eller medan barnen leker i sandlådan. Därför passar bäst för mig att läsa fakta litteratur eller kokböcker. För jag hinner helt enkelt sätta mig in i romaner, dessutom brukar jag tröttna på dem rätt fort.

Vill tipsa om mina sommar favoriter som inspirerar mig mest just nu. Smarta Sötsaker av Ulrika Hoffer måste ni bara läsa om ni vill minska på sockret. Lätta och smarriga recept som man svänger ihop på minuten. Dessutom har den läcker design.

Det Vilda Köket av Lisen Sundgren m.fl. är en trevlig bok om matlagning av vilda växter, också den är inspirerande, saknar dock mer ingående fakta om växterna och Rune Kalf-Hansens kommentarer om växterna är överflödiga. annars finns det en del trevliga recept i boken.

Men boken av dessa som jag skulle vara beredd att införskaffa är; Rätt ur jorden av Bella Linde och Lena Granefelt. Den är ett bra handlexikon att ta till för en som är intresserad av odling. Där står bl.a. statistik över hur mycket av varje gröda man bör odla för en årsförbrukning/person. Växelbruk förklaras också på ett väldigt pedagogiskt och lättbegripligt sätt. Dessutom finns där massor av bra odlingstips. Denna bok står ialla fall på min önskelista.

1 kommentar:

  1. Tycker också mycket om "Rätt ur jorden" som jag fick på min födelsedag. Enkel men omfattande och rolig att återkomma till då och då!

    SvaraRadera