onsdag 30 juli 2014

Mynta glassbakelse.

Plockade igår in kanske den sista handfulla jordgubbs skörden. Så jag kände att jag behövde hylla den på något vis. Dessutom frodas myntan i mitt trädgårdsland så den nästan blir ett ogräs. Men inte mej emot, för jag älskar mynta. Så jag gjorde en bakelse på mynta och dekorerade med de sista jordgubbarna.

För er som undrar kan jag meddela att alla mina recept är mina egna om inte annat anges.


Mynta glassbakelse

Botten:
2 dl valfria nötter
6 mjuka kärnfria dadlar
1 msk ekologisk kokosolja
2 msk ekologisk kakao

Mixa alla ingredienser till en slät smet.
Lägg upp i muffinsformar och tryck till.

Fyllning:
Bladen från 4 myntakvistar
1 msk honung
2 msk kokosolja
Mixa till en slät smet.
Tillsätt 4 msk av den tjocka grädden av en burk kokosmjölk.
Blanda om.
Lägg upp mynta fyllningen i muffinsformarna.



Lägg in bakelserna på ett fat i frysen.
Låt frysa i 2 timmar.
Glassbakelsen avnjuts kall.

Perfekt bakelse att svalka av sig med i hettan.
Mina barn gillar detta.
Hoppas ni också har lust att testa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar