onsdag 12 februari 2014

Kärleksdryck och ärtskott


I morgon är det vändagen så jag tänkte bjuda på ett kärleksdrycks recept jag trollade fram härom dagen.

Lingon och kokos dryck

Blötlägg 1 msk chaifrön i 1dl vatten ca. 15 min
Blir som små gelekapslar när de sugit i sig vattnet.

( 2 teskedar chaifröna innehåller dagsbehovet av omega3, dessutom innehåller de
naturliga antioxidanter, protein, vitamin B, kalcium, fosfor, zink och kostfibrer som är bra för magen, skelett och ditt immunförsvar.) Chaifröna anses som ett av världens super foods)

Mixa 1dl lingon ( eller andra bär) med 2 dl kokos grädde.
Blanda i chaifröna.
Söta efter behag med agavesirap eller honung.
Dekorera med lite lingon.

Vips har du en glutenfri, mjölkfri, sockerfri dessert eller mellanmål.
(Mina barn gillade det och ville ha mer).


För två veckor sedan kokade jag ärtsoppa. Hör och häpna för här är resultatet.
Efter att jag blötlagt ärterna över natten. Tog jag bort några ärter innan jag kokade soppan.
Jag pillade ner ärterna i lite jord, vattnade och ställde i ett söderfönster.
2 veckor senare har jag färdiga ärtskott att skörda, lägga i sallad, på smörgåsen, eller mixa ner i smoothien.

Gillar tanken att man kan odla sin egen mat även vintertid utan att behöva köpa grönsaker odlade i växthus.
De är så lätt att grodda själv ,så lite krasse eller ärtskott. De borde man göra oftare. 
Me like fönsterodling!

1 kommentar:

  1. Nu blev jag inspirerad till att så ärtor! Jag har alfaalfa-frön hemma som jag tänkt grodda, men dragit mig lite för det, när man ska skölja och greja.. Men detta är ju supersmidigt! Ska jag testa i veckan... :) /Annie

    SvaraRadera