onsdag 15 januari 2014

Morotskaka utan mjöl och vittsocker



Jag har läst mycket på sistone om vittmjöl och vitt socker och hur de påverkar kroppen.
Sockret är som en drog för kroppen lika beroende framkallande, och bidrar till humörsvängningar, ger ojämt blodsocker, stör hormonsystemet och tarmfloran. Vitt mjöl är som ett klister i magen och inget du håller dig mätt på, de blir till glukos i magen (samma som socker).

Så jag tänker försöka dra ner på både vittmjöl och socker i vår familj, man kanske kalla det ett nyårslöfte? Vi är vanligtvis riktiga bullamonster. De är väl en ovana som finns på landsbygden. De ska va bulla/ kaka o kaffe kl 15 nästan varje dag. Dock brukar jag inte vilja ha bulla varje dag men till helgen är de så gott.

I övrigt äter vi aldrig godis, de slutade vi med för 3 år sedan när vi började vägra köpa mat med onödiga tillsatser i (efter att vi läst Hemliga kocken).

Nå, ja till saken nu då. Man kan unna sig gott även om man försöker undvika/ minska på de vita mjölet och sockret. Igår gjorde jag en riktigt mumsig morotskaka.


 


Recept
2 dl mandel ( jag använde hela mandlar med skal, ger en fin bittermandelsmak)
1 1/2 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
1 tsk kanel
1 tsk vaniljpulver (inte vaniljsocker)
3 finrivna morötter
1 dl mjölk
2 ägg
1 dl indiansocker

kokosfett att smörja in formen i, och kokosflingor i stället för ströbrö.

Sätt ugnen på 180 grader. Smörja och strö formen. Mixa alla ingredienser i en skål. När massan är slät, häller du upp smeten i formen. Grädda i ca 20 min i mitten av ugnen. Låt kakan svalna.

Glasyr:

150 g färskost
1 dl indiansocker ( går att byta ut mot honung eller agavesirap)
torkad ringblomma

Blanda färskosten och sockret. Bred glasyren på kakan och garnera med torkad ringblomma.

Hoppas ni testar, de blir gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar