tisdag 14 januari 2014

Hemgjorda leksaker

Jag gillar att göra leksaker åt mina töser. Då vet jag vilka material som finns i dem och så brukar de blir ytterst uppskattade. Garnbollen är gjord av ett garnnystan som jag broderade kedjestygn runt av garnrester, (den studsar bra). Den andra bollen väcker barndoms minnen för mig. Min mamma hade nämligen gjort en likadan när vi var små. Den är gjord av loppis tyger och med mjuk ull som fyllning. Vill du göra en liknande hittar du en tutorial här.


Mina barn leker nästan mest med såna leksaker jag gjort åt dem även om de har en hel del köpta saker. I dag skämmer vi bort våra ungar så att varje barn har cirka 500 leksaker (tänk alla små gubbar och legobitar). En stor del av dessa är oftast i plast. De är ju sjukligt många. Ofta räcker det med så mycket mindre.

Här har vi en ständig plastbantning på gång, för att slippa plast leksakerna. Vart efter jag skaffat/ gjort nytt har jag tagit bort några plastleksaker. Detta gäller även gosedjuren som är gjorda av syntetfibrer och fyllda med syntetisk stoppning.
 Denna kanin gjorde jag åt en liten nyfödd kille. Gjord av loppistyger och fylld med ull.
 När man ska ge bort något åt barn, sätter jag mig hellre vid symaskinen en 1h än i bilen för att springa runt och söka efter massproducerade leksaker eller kläder att ge bort. De går oftast fortare än att åka till stan och tillbaka. De brukar bli uppskattat att man ger något man gjort. Man har ju satt mera själ och tanke i något man gjort än något man köpt. Jag brukar i alla fall uppskatta det som någon satt ner sin tid och själ i.

2 kommentarer:

  1. Vilken söt kanin! :)
    Har du nåt mönster du vill dela med dej av?
    Jag gillar att pyssla kort och skulle aldrig falla mej in att köpa ett, pysslar alltid ihop grattiskort själv. Roligare att få ett handgjort också.

    SvaraRadera