fredag 31 januari 2014

Groddad rädisa och solrosfrön


Börjar äntligen få riktiga vårvinterkänslor när vårsolen strömmar in genom fönstret. Isamband med att detta händer varje år växer längtan att odla. Så jag vill alltid börja grodda och så i köksfönstret i slutet av januari. De är precis samma längtan varje år. Älskar att se när det växer.

Testade för första gången att grodda solrosfrön. De blev riktigt gott, smakar som blandning mellan solrosfrö och ärta.

Solrosfrön:
Blötlägg i 6 timmar. Skölj 2 gånger dagligen, skörda efter 1-2 dagar. 1 kopp frön ger 1,5 koppar groddar.

Rädisa:
Blötlägg i några timmar. Skölj 2 gånger dagligen, skörda efter 3 dagar.

Gjorde sedan en härlig sallad på groddade solrosfrön, groddad rädisa, morotsstrimlor, persilja, äpple, och fetaost. Samt en dressing på lite honung, olivolja, citronsaft, och mitt örtsalt.

Vår 3 åring gillar groddar eller "bönor" som hon kallar dem :). För mig är det viktigt att göra sådan mat som hon också gillar. Jag har ju ingen lust att göra en massa skilda barnrätter. För vår snart 1åring får sin anpassade barnmat efter den maten vi äter, jag tar helt enkelt bort sådant som hon inte ännu kan äta. 
I köksfönstret blommar de sista hyacinterna från julen. Tycker de är så vackra, synd att de är så förknippade med julen. Tycker de borde höra våren till istället.

1 kommentar:

  1. I australien är detta en vårblomma, så varför inte? ;)

    SvaraRadera