onsdag 9 oktober 2013

Chaga eller sprängticka

För några veckor sedan fick jag höra om denna mirakulösa svamp Chaga eller sprängticka. Jag kunde knappt tro att de va sant. What????, finns det en svamp som man kan dricka som te och som sägs bota/ lindra ett fler tal sjukdomar så som cancer och ms??

Jepp tydligen finns det de och den heter, Chaga alias Sprängticka. Den växer på björkar och samlar upp all den goda energi från björken. Den ser ut som en svart klump på trädet, men den växer bara på 1 av 5000 björkar, så man får leta lite. (Man hittar den bäst på gamla björkar). Den känns igen den på den svarta skrovliga ytan, och den bruna insidan.

Då man skördat Chagan, skär man den i bitar eller river den på rivjärn och torkar den i ugn. Därefter en kokar men en liten bit eller en matsked i en liter vatten ca 1h. Den smakar som starkt vaniljte. Man kan återanvända samma bit eller pulver upp till 6 gånger, om man torkar upp den emellan. Men efter varje gång man använt den bör den koka längre.

I Ryssland använde man den förr istället för te och man brygde den i samovar. Så detta är inget nytt påfund utan gammal kunskap. Vilken fantastisk svamp. Är du intresserad av att veta mer, rekommenderar jag att du googlar runt lite. Är du intresserad av att smaka på den, men inte hittar någon chaga att skörda finns den att köpa i de flesta ekobutiker och hälsokostaffärer.

7 kommentarer:

  1. passar ju bra nu med sprängticka när oktober är rosabandet månaden och canser är på tapeten! :) Nässelfrön och spränkticka är vad jag tänker ersätta multitabstabletterna med (har ju inte ätit multitabs heller, men..)
    kram Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, det är dunderkur det som heter duga :). Har nässelfröntinktur som jag också tänker ta mot alla vinterns åkommor :).

      Radera
  2. Visst är det härligt att vi har sådana superbra grejer så nära! Istället för massa olika dyra superpulver osv från butiker!
    Du inspirerar :)
    /Evelinas Ekologiska

    SvaraRadera
  3. Hur gör man nässelfrötinktur? Intressant och intressant blogg Anna. Tack :) har fått till mig av ett medium av en död släkting att jag ska börja med att göra salvor. Har faktiskt varit inne på det tidigare så jag måste väl ta tag i det nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På shenet http://www.shenet.se/ravaror/tinktur.html hittar du bra direktiv du kan följa. Jag samlade nässelfrön på hösten och gjorde därefter en tinktur på den. Nässelfrön är uppiggande och energigivande. Men jag föreslår att du läser mer om medicinala växter om du är intresserad. / Anna

      Radera
  4. Har hört att vattnet ska vara max 60 grader för att man ska dra nytta av det som är nyttigt i chaga. Då fungerar det ju inte att koka vattnet och bitarna. Har du hört något om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej de har jag faktiskt inte. De flesta jag känner kokar chagan. Men kanske man kan koka en del och låta en annan del dra i avsvalnat chagate, på så sett få både den bästa smaken och verkan.

      Radera