fredag 6 november 2015

Elaktuppgryta



En av våra tuppar hade plötsligt fått för sig att mina ben var en fiende. Varje gång fienden kom traskandes förbi flög han på den och började attackera. Detta kunde jag ju inte godkänna, vi kan inte ha en elak tupp här på gården, som börjar anfalla. Alla våra hönor är frigående så faran fanns att han även skulle kunnat attackera barnen.

Nej, han fick gå sitt öde tillmötes och bli tuppgryta.  

Så här gjorde jag.

Jag styckade upp köttet i bitar, och tog bort skinnet för jag orkade inte plocka honom helt ren och börja elda bort fjunet. Hade även i benen som återstod för att ge smak.

Kokade köttet med vatten, tomatkross, lök och purjolök, rotfrukter (morot, kålrot, palsternacka.), 1 burk hemlagad pumpachatny ( går att ta annan chatny, typ mango), ekologisk soya ( vanlig innehåller gmo). Kryddor som jag hade i från början, för att få in smakerna i köttet; lagerblad, ingefära, chili, gurkmeja, curry, salt och peppar.
Tillsatte 4 dl grädde sista 30min, sista 10min redde jag av grytan med lite vetemjöl utblandat i vatten.  Koka grytan totalt i 1h 45 min. Längre om tupparna är äldre. 

Potatis , för vi har helt slutat köpa ris p.g.a den höga arsenik halten i det. Man vill ju ogärna servera barnen arsinik.

Elak tuppgryta med hemodlade grönsaker, allt ekologiskt och supersmarrigt Smiley smile.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar