söndag 20 september 2015

Slakt


Obs! Detta inlägg är inte ämnat för den känsliga.

Okej, nu för någon vecka sedan hände det. Vår första fårslakt. De gick bra. Eftersom vi hade hyrt in oss i våra kompisars hage, hade vi inget emotionellt band till fåret.

(Bilden är från i våras, när jag var på en stycknings kurs).
Tog inga bilder vid tillfället, kameran hade jag glömt hemma. Antar att jag var för fokuserad vid uppgiften med avlivningen. Vi hade en jägare till hjälp med att skjuta ett skott i fårets huvud, då föll den ner till marken. Sedan skar han ett snitt i halsen för att tappa ur blodet. (De sprattlar en del efter, pga. muskelspänningarna, men de är redan dött vid de här laget). Efter det tog han upp buken och tog ut innälvorana, samt skar av skallen. Sedan skar vi upp snitt vid bakbenen och drog ner skinnet, hängde upp fåret i snaror i taket, och började lossa skinnet ytterligare. De går nästan att dra av skinnet, lite får man peta med kniven på vissa ställen. Ska man spara skinnet bör man komma ihåg att avlägsna svansen och kloaken.

Skinnet tog jag till vara och saltade in med fint havssalt. De går åt 4kg salt per fårskinn. Sedan vek jag ihop skinnet som ett kuvert. Långsidorna först och sedan kortsidorna. Sedan rullar man ihop det och förvarar det i ett kallt uthus på en lastpall. På detta sätt ska skinnet kunna bevaras i något år innan man garvar det. (Jag har tänkt naturgarva det, förhoppningsvis på en kurs som eventuellt blir av nästa år).

Vi lät fåret hänga i två dygn i en källare som hade kring 13-14 grader.
Lika finstyckat som på kursen blev det inte. Men fullt dugliga köttstycken fick jag fram.
2st frambogar,  2 st ytterfile, 2 st innerfile, sadel, 2 x ytterlår och innanlår, fransyska och rostbiff lät jag sitta ihop så tillreder jag dem samtidig och på så sett får en större mängd kött till kommande festmåltider. Läggen, och nacken blev till sopp kött. Resterande blev maletkött.

Uppskattningsvis borde vi ha ca. 40 kg fårkött i frysen nu.

Till nästa gång ska jag investera i en stycknings kniv, och en grensax så att man enklare kan knipsa av revben. ( En sådan kan man även använda sig av till tuppslakt).

Ber om ursäkt för mitt grova språk i detta inlägg, och det morbida över texten.
Har någon av er slaktat och styckat kött? Vilket/ vilka djur va det?

1 kommentar:

  1. Det kanske inte går att skriva om slakt på så mycket vackrare språk. Här är en text från bloggen min då vi senast slaktade i Kenya. http://nalaneps.blogspot.fi/2015/01/chinja-mbuzi.html Samma sätt men ganska annorlunda utrymmen ;) Det finaste med slakt i Kenya är att de verkligen tar tillvara på allt man som finns på djuret. Blodet, tarmarna och inälvorna, huvudet och t.om benens lilla köttdel blir grillad, ja allt... :)

    SvaraRadera