tisdag 11 augusti 2015

Odlingsåret 2015

Odlingsåret 2015 blev en besvikelse. Den kalla sommaren har satt tydliga spår av misslyckanden i odlingen. Det som har växt bra är dillen, persiljan , salladen, och vitkålen. ( Morötter och rödbetor som är vårt leverne har växt bra, men långsammare än en vanlig sommar).

Mindre lyckat eller totala floppar i år är butternöt pumpa, som inte lär hinna få någon frukt innan frosten. Isbergs salladen som jag hade i en djupsäng utanför det inhägnade trädgårdslandet har våra 18 hönor kalasat på. Den hade jag ju tänkt till höst förvaring. Lärdom till nästa år är att avgränsa hela trädgårdslandet från hönorna.


Här är den forna isbergssalladen. Som tur har de låtit den övriga salladen vara ifred.


I växthuset kommer det en del tomater, men inte lika mycket som jag hade hoppats på Jag var för sent ute med att ta bort tjuvskott som tog mycket näring från plantorna. Bättre att ha mindre stjälkar med blommor på så plantorna kan koncentrera sig på att ge mer frukt. En till lärdom.

22 fin fina vitkålshuvuden får jag i alla fall vara stolt över, de lär väl räcka en bit in på vintern i alla fall.

Broccolin har växt dåligt i år på grund av den kalla sommaren. Brysselkålen har ännu inte get några små kålknoppar. Likaså bönorna och zucchini är ett fiasko i år. Är glad om vi får någon skörd alls av dem i år.


Här är hälflen av odlingarna som jag inhägnat från hönsen.


Här är mitt experiment potatisland. Jag slängde ut potatisar i jorden utan att gräva ner dem. Sen la jag tjockt med halm på. Men jag glömde gödsla, de var väl det största misstaget eftersom det var nybryten mark som ej hade odlats på tidigare. Men kanske vi får nypotatis till september. Nästa år odlar jag nog potatis på gammalt hederligt vis.


3 nya kycklingar har kläckts. Vi har nu vi minst 5 tuppar som bör slaktas i höst, och ett får. Så vi lär ju ha kött, kål,vitlök, lök, morötter, rödbetor, och bär i alla fall att äta i vinter. Alltid något. Men lite besviken är jag nog över den dåliga skörden iår. Men bättre lycka nästa år. 



4 kommentarer:

  1. tack för att du delade med dig!
    Rödbetor och morötter har inte alls funkar för mig i år, allt annat ligger en månad efter ungefär.
    Däremot har bärbuskarna varit väldigt givande =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rödbetorna har vi nog här, men de har grott ställvis dåligt. De är känsliga när man sår dem de vill inte ha för kallt, och ej heller för blött, då ruttnar de. Har du haft duk på morötterna hela säsongen? De är ett måste ända fram i slutet av augusti. Förstås är ju gallring och rensning viktigt där, men de vet du ju säkert :).

      Radera
  2. Min zucchini har växt över förväntan här i Jungarn. Vi har i överflöd. Stora och fina, gödslade med hönsspillning vid sådd. Jag har bakat zucchinibröd, lagat soppa och ätit den färsk. Samt delat med mig till släkt och vänner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Cia! Min zuccini blev som sagt inte lyckad, först frös flera plantor och sedan hade jag gödslat den enda jag hade för dåligt. Men jag har bytt till mig en hel del så att jag har i frysen för vårt årsbehov till grytor och soppor. De är ju tur att om man misslyckas med något så kan de ju finnas andra som lyckats.

      Radera