fredag 24 april 2015

Zero Waste inspiration


Jag har försökt att plastbanta, de två senaste åren. Men kanske inte orkat ta det hela vägen ut. Men nu har jag börjat omvärdera efter att jag läst boken Zero Waste Home, av Bea Johnson. Denna bok handlar om en livsstil som gör det möjligt att leva utan att bidra till att öka sopbergen. De gyllene reglerna för denna livsstil är reduce, reuse,refruse, recyle, rot (kompostera). 

Ett totalt zero waste liv känner jag är hemskt svårt att uppnå här i Finland, eftersom många ekologiska grönsaker och frukter är förpackade i plast. För att inte tala om kött och ostdisken. Men jag ska försöka ta och anpassa denna livsstil så gott det går för våra förutsättningar som vår familj har.

Orsaken till detta är förståss miljöpåverkan, men också på grund av att jag har tröttnat på allt överflöd av saker vi har. Varje gång man ska städa känns det som en övermäktig uppgift. Att helt enkelt äga mindre gör att livet blir mycket enklare.

Så nu har jag börjat storstäda och gå genom alla lådor och skåp. Reducera allt som vi inte använder oss av. Har redan donerat en hel del till välgörenhets loppisar. Skåpen har varit fulla med saker som vi använde för ca. 5 år sedan men som jag inte längre skulle ens tänka tanken på att använda, så som gammalt smink, kroppslotioner och nagellack. Nu åker det till återvinningen. De känns så befriande att slippa mina skelett som betryckt min själ, och fyllt våra skåp i onödan.

,
 Jag handlar en hel del av basvaror i lösvikt från Punnitse ja säästä. Så numera har jag mycket av torrvaror i burkar ( för att ha dem i likadana påsar blir man lätt galen på när man letar efter något så hamnar man söka genom alla för att hitta de man egentligen skulle ha).

Gjorde egna ettiketter av en brun papperspåse och lite hemmagjort lim.

Hemgjort Lim

Koka upp 1 1/2 dl vatten med 1/4 dl socker. Blanda under tiden i en kopp 1 msk potatismjöl i 1/2 dl vatten. När sockret löst sig i kastrullen tar du av kastrullen från plattan, och rör i potatismjöl blandningen. Låt svalna något. Använd.

Limmet håller ca. 1 vecka i kylskåpet. Jag förvarar den i en återbrukad senapsburk, men man tager vad man haver. 




Att köpa maten i lösvikt är så mycket vackrare än att köpa maten i plastpåsar. 

Buying in bulk is beautiful!

2 kommentarer:

  1. Åh, vad praktiskt att kunna köpa basvaror i lösvikt! Synd bara att det alternativet inte finns där jag bor.. Det blir så himla mycket plastförpackningar, det är alltid behållaren för plast som blir full först i källsorteringen här hemma. Precis allt man köper är ju inslaget i plast :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bor mellan två städer där de har en sådan kedja (1h körning till varje) så jag får bunkra upp när jag är då väg ditåt i andra ärenden. Ja de känns hemskt att dra hem så mycket plast, sådant som är i användningen under transport hem bara, men tar 500 år att brytas ner. Hoppas på att världen kommer att ändra innan vi alla badar i plastförpackningar. Man borde kunna införa pantsystem på plastförpackningar på samma sätt som PET flaskor. Då kanske dikeskanterna skulle hållas renare och haven likaså.

      Radera