lördag 18 april 2015

Dags att tappa björksav


Varje år denna tid brukar vi tappa björksav.
Vi gillar den kalla lite söta saften.
Vår fyraåring tycker de är hemskt roligt att stoppa munnen nära och fånga dropparna med tungan.

Vår yngsta dotter blev döpt för 2 år sedan. Då fick vi den lite halvgalna idén att döpa henne i björksav. Prästen tyckte de var ok, så vi fick göra det :).


Detta år borrade vi ett hål i en björk vi tyvärr måste fälla här på gården. Annars är det bättre att snitta av en kvist och hänga en flaska på, de skadar trädet mindre.

Ett år tappade vi 20 liter. Då kokade jag sirap av 10 liter björksav, en hel dag tog det, men det gav bara 1/2 dl björksirap. Så frågan är om det är värt att göra det?

Frisk färdigsötad sockerdricka, bättre och nyttigare än Pippis sockerdricks-träd om man frågar mig.

5 kommentarer:

  1. Åh, så härligt det där såg ut :)
    Jag har tappat två små flaskor sav, så ljuvligt gott!
    Vad fint att hon döptes i björksav :D Mina föräldrar hämtade källvatten i skogen till mitt och mina systrars dop, också himla fint tycker jag.
    Försökte koka sirap förra året men det blev INGET alls..så då förstår jag hur mycket sav som krävs, hehe..
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    /Evelina

    SvaraRadera
  2. Var på föreläsning med Alexandra de Paoli och enligt henne är det bättre att borra än att skära av en kvist. Efter att man tappat klart fyll igen hålet med lite torkat gräs eller flis sätt på en träbit och knyt om med ett snöre så blir det som ett tryckförband.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, de visste jag inte att de skulle vara skonsammare :). Men det där med att man ska lappa hålet med gräs/mosssa och en plugg har jag läst tidigare. Tack för tipset!

      Radera
  3. Älskar björksav! Både friskheten och nyttan med drycken! Jätte fina bilder, trevligt att se hur det går till.

    SvaraRadera
  4. Har inte riktigt fått till det där med tappning. Har fått för mig att saven smakar olika från olika träd och fick lätt sumpsmak på min. Så roligt och speciellt att döpa i björksav. Det blir en historia för barnet att berätta i generationer.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera