torsdag 8 januari 2015

Stickad ulldocka

Här hemma är stickmaskinen igång. När man väl har kommit igång är det svårt att sluta. Att handarbeta för mig är både lugnande och meditativt, som yoga men med lite enformigare rörelser.

Gillar ju att jag samtidigt skapar något.

Mitt senaste projekt är en stickad docka fylld med ull, till den snart blivande 2 åringen. 
På samma gång fick jag använda slut på lite restgarn. 


 Vet ni jag stickade dessutom för första gången i livet klart en stickatröja. De känns som en liten dröm gick i uppfyllelse. Kanske man kunde våga sig på en i vuxen storlek nu då också. En i miniatyr gick faktiskt mycket lättare än jag trodde.

Men först ska nog dockan få en till kompis att fika med. Så att tjejerna inte behöver slåss om denna.

4 åringen beställde en med rosa hår och ballerina skor. Ja, ja vad gör man inte för sina barn. Stickar dockor i några dar... :)

 Jag följde instruktionerna ur Arne & Carlos bok Sticka Dockor. Den är alldeles ljuvlig. Blir ju docktokig och vill göra alla fina kläder som finns i den. Super kul! 

Dessutom beroende på vad man använder för garn går den att göra helt giftfri. Barbie kan dra något gammalt över sig. Ulldockor med stil och personlighet är här för att stanna. 

Är du handarbetande av dig kan jag verkligen rekommendera denna, fråga på biblioteket om de har den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar