torsdag 24 juli 2014

Glöm inte att skörda

De är bråda tider, för nu ska de mesta skördas.

Blåbären skall plockas, jordgubbarna skall plockas, vinbären skall också plockas, många grönsaker man odlat är redo för skörd och ska tas tillvara.

En broccoli han gå i blomm för mig innan jag hann med (på bilden). Så de gäller att ligga i om man ska hinna med.

Ett tips är att vänta med att safta tills allt lugnat ned sig lite. Jag brukar slänga in  hela ämbar oränsade vinbär i en plastpåse i frysen. Då slipper jag stå i hettan med saftmajan. Dessutom kan jag ta fram vinbären ur frysen i september när aronia bären och äpplena är mogna. Frysta bär avger dessutom mera saft när man saftar. I september finns det mer tid för saftkok.

En annan sak jag gör i år för att spara tid är att jag fryser in både jordgubbar, blåbär,lingon, hallon, krusbär och vinbär helt naturella. Jag skippar allt vad syltkok heter då slipper jag ett extra moment och så slipper vi allt extra socker. Då har vi mera bär till smooties, nyttig glass, mellanmål, bakverk, och bärkräm. Vi är således självförsörjande med bär under vintern.

De gäller att ta fram sina inre samlargener nu. Gör som ekorrarna och lagra upp för vinterns kommande behov. Hej o hå skynda på, innan de är för sent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar