måndag 16 juni 2014

Plastbanta köket

 Varför ska man plastbanta köket och hemmet? Ja de kan du läsa bland annat om här, eller läs den Onda badankan eller Handla rätt för en giftfri barndom. Här kan du se naturskyddsföreningens film om Cocktalieffekten. Här kan du se dokumentären Underkastelsen. Dessutom är plast inget hållbart alternativ varken för plånboken, kroppen eller jorden vi lever på.

De behöver inte vara svårt eller dyrt att plastbanta köket. Man kan ta det på lång sikt och byta ut lite vart efter man har möjlighet. Att göra lite i taget är bättre än att göra ingenting alls.

Det första som borde åka ut är teflonpannan för den avger giftiga ångor vid upphettning. Teflonen lagras i våra kroppar och bryts inte ner av naturen. Använd i stället gjutjärnspanna. Jag loppis fyndade en riktigt toppen gammal gjutjärnspanna gjord av Wärtsilä i Finland för länge sedan. Fem euro för den.


Matlådor är också sådant som jag brukar hålla utkik efter på loppisar efter 2 euro styck har jag betalat för mina.
I stället för plastskärbräden använder vi trä och ett marmor skärbräde ( de har varit en bricka men jag skruvade bort handtagen av den, två euro för den), och ett skärbräde i porslin från Lundagård.

Plastredskapen åkte ut förra året numera använder vi bara redskap av trä eller rostfritt. På marknader brukar det finnas snickare som säljer fina träredskap. Jag har köpt mina av en sådan snickare. Då vet man att de är inhemskt producerade.

 Muggar i rostfritt är ett måste med småbarn, som gärna slänger saker i golvet. Lillan har druckit ur glas ända tills nu 1 1/2 år, men nu har hon gått in i en period där det skall testas till tusen om glas verkligen går sönder när man tappar dem i golvet. De rostfria muggarna gav jag 1 euro för. Som jag tidigare också tipsat om är drink-shakers i rostfritt suveräna som tandborst muggar.
När det kommer till baknings formar innehåller de ofta teflon. Vilket inte är att föredra, av samma orsak som teflonpannan. Leta i stället efter rostfritt, keramik, eller bleckplåt. Tänk bara på att tvätta och torka bleckplåten direkt så den inte rostar. Mitt bästa fynd är en rostfri pajform med löstagbar botten, 3 euro.

Av en bekant jordbrukare som slutat med sina mjölkkor köpte jag denna rostfria mjölkhink, den betalade jag desto mer för, nämligen en 20 lapp, men väl värt det eftersom det är livstids garanti på denna. Vi brukar använda den till att hämta mjölk i, och nu i bärsäsongen kommer den vara toppen.

Plast är inget alternativ för framtiden. Kemikalier som används vid framställningen skadar vår hälsa och miljö, samt tär på jordens resurser.

Varför jag skriver om detta är att om jag kan få åtminstone nån av er att välja rostfritt, glas, eller porslin istället för plast nästa gång ni står inför ett val av nya köksprylar. Har jag i alla fall gjort något för att förbättra någons hälsa, och tänka lite mer miljösmart.

Jag plastbantar för mina barn, för att ge dem de bästa förutsättningarna för en friskare och renare framtid.



7 kommentarer:

  1. Bra skrivet. Jag har plastbantat i ungefär ett år och nu börjar det mesta vara utbytt. Ett steg i taget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är en process som inte sker över en natt precis. Ända jag har kvar är brist på sylt burkar i glas för alla mängder av bär vi plockar. Men mera glasburkar ska jag skaffa nu till årets bärskörd.

      Radera
  2. Här försöker vi också undvika plast så långt som möjligt. Bär har jag dock lite problem med, vi plockar en hel del bär, och fryser gärna in dem som de är. Vad jag ska jag frysa in dem i? Använder fortfarande Orthex frysburkar ( http://www.orthexgroup.fi/sv/products/kitchentaste/i-frysen ) då jag inte kommit på vad jag skulle kunna ersätta dem med. Kanske du har något bra tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har samma problem. Tänkte köra med glasburkar / syltburkar. De finns även glasburkar som är fyrkantiga och går att stapla på varandra, de har dock plastlock men tycker ändå de är ett bättre alternativ än orthex burkarna. Kolla halpahalli eller biltema. Fryspåsarna är ett större problem att byta ut, de finns plastpåsar av majsstärkelse men e är svåra att få tag på. Hoppas detta hjälpte dig lite. H/ Anna

      Radera
    2. Tack för svar! Ska se om jag vågar frysa i glasburkar istället, är bara lite rädd att burkarna ska frysa sönder... :)

      Radera
    3. de fryser inte sönder om du lämnar en luft ficka på någon centimeter. Hoppas du får det attrfunka.

      Radera
  3. Hej!
    Lite "sent" kanske men jag skulle vilja veta 100 % att bleckplåten är ok, lika ok som glas t.ex. Hur och var i jösse namn får man reda på det? Har googlat som en galning i dagarna tre men hittar ingen vettig info, bara att vissa (som du, t.ex) byter ut plast/teflon mot bl.a. bleckplåt. Jag blir verkligen jättesugen! men är ändå osäker... Skulle vilja veta dina tankar här?
    Tacksam så in i bomben för svar ;-)

    SvaraRadera