fredag 30 maj 2014

Super simpelt växthus och täckodling

 Gjorde ett tillfälligt växthus åt mig ( för vi har inte hunnit med att bygga det riktiga, så detta får duga för i sommar). Konstruktionen är super simpel. Spikade ihop lite bräder som ett fotbollsmål. med några stöttor.
Stiftade fast växthusplast på. Västhuset är placerat mot ett uthus med två ingångar, så för att komma in i växthuset går jag in i uthuset och ut genom den andra dörren.
 Tomaterna och auberginen odlar jag i uppsnittade jordsäckar. Total kostnad blev 15 euro ( virket hade vi själva), plus några jordsäckar ( tomatplantorna och auberginen drev jag upp själv så de kostade inte mycket heller). Billigt och enkelt.
 Blommar gör det redan.
I år är det året när jag prövar på täckodling. Ser ni broccoli plantan? Den drev jag upp i vardagsrumsfönstret i vår, nu har den fått flytta ut.

Principen är enkel, allt som inte är såfåran ska vara täckt med organiskt nedbrytbart material. Gjorde så bäddar på samma sätt man gör potatisbäddar. La ut hö mellan raderna, ( här funkar det också med halm, gräsklipp, eller växtrester från landet , dock inte färskt ogräs de måste ha torkat först, sedan kan man slänga det på odlingsbäddarna.) Runtom det som man sår eller planterar lägger man färskt gräsklipp. Om man sår från frö, vänta tills fröna grott innan du lägger på täckmaterialet.

Vad är fördelarna med täckodling då?

-du slipper ogräsränsningen till en stor del, ogräs har svårare att etablera sig eftersom marken är täckt.
- landet blir som en kompost, ger extra näring åt dina växter, se dock till att fylla på med hö/halm/ gräsklipp vart efter det bryts ned.
-skörden blir större
-I naturen finns ingen bar mark, med täckodling frigörs ingen näring ur jorden utan allt stannar kvar, och växterna kan uppta detta.

Ja vi får se hurudan skörd det blir i år med denna metod. Ser  fram emot lite mindre ogräsränsning i alla fall.
En del tycker att det ser fult ut med täckodling. Men jag tycker de är vackert när grönsakerna är inbäddade i halm eller hö. De ser så omsorgsfullt ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar