onsdag 9 april 2014

Måla med äggoljetempera

 Har länge varit sugen att testa äggoljetempera. Idag gjorde jag det äntligen.
Hur bra är det inte när man kan använda egna ägg till att måla med? Mer ekologisk färg får man leta efter.

1 ägg
lika delar kokt linolja som ägg
terpentin ca 1 msk per ägg
pigment

Kläck ägget. Vispa det. Mät upp linoljan i det kläckta ägget. Lägg i en skvätt terpentin. Vispa ytterligare.
Blanda i pigment. (Jag tog ca 2 msk pigment).Blanda väl.

Sedan är det bara att måla tunt.
Vänta 3 dagar måla tunt igen.
Vänta 3 dagar måla tunt igen.
Vänta ca 10 dagar efter sista strykningen. Polera ytan med en trasa.
Ytan får då en fin glans.

Äggoljetempera är en färskvara så förvara färgen i kylskåp.

(Det finns en viss risk att äggoljetemperan inte funkar om man målar för tjockt.)
Återkommer med resultatet.

Men funkar det här som de borde, lär de nog inte bli sista gången jag testar att måla. Spännande !

1 kommentar:

  1. Det låter härligt att göra sin egen färg! Men det blir svårt att kläcka äggen, så jag tror jag knäcker dem istället jag:))
    Kram Åsa

    SvaraRadera