söndag 23 februari 2014

Något gott till kaffet och lite tips

Bara för att man vill minska på sockret behöver de ju inte betyda att man inte vill ha något gott till helgkaffet.
Min man e ju så klart lite skeptisk till denna förändring, och jag vill göra allt för att kunna motbevisa att vi inte behöver sluta äta gott. Vi kan bara välja att äta något annat. Jag tycker sånt här e så kul för de gör ju att jag får använda mig av min kreativitet. En liten utmaning i vardagen helt enkelt.

Som tur har jag frysen full av bär eftersom jag i höstas inte han sylta och safta som jag tidigare år har gjort. Men att ha frysen full av osockrade bär är jag super glad över nu. Då förstår ni att denna förändring är något som kommit det senaste halvåret :).

Tänkte bjuda er på ett smarrigt glassrecept.

Chokladsås:
1 tsk kokosolja
1 tsk honung
2 tsk ekologisk chokladpulver

Smällt allt i  vattenbad i en kastrull. Klart!

Glass:
1 avocado
2 dl frysta svartavinbär
1 msk honung

Mixa allt. Lägg upp i skålar och häll chokladsåsen på. Klart!


Tänkte tipsa om en ur bra bok. Råsmart Familj av Ulrika Hoffer. Den handlar om en vardag utan socker, med tips om allt från att bli bortbjuden och konkreta recept. Låna den, läs den , så intressant.

Sedan tipsade våra vänner oss om Wholefoods simply, kunde inte sluta drägla över alla smarriga recept som de har. Undrar om man inte borde skaffa den boken också.

Trevlig söndag till er!

1 kommentar:

  1. Åh mums, vad gott :) Älskar svartavinbär också och doften av deras blad!
    /Evelina

    SvaraRadera