fredag 29 november 2013

Ulliga gulliga ull

 I somras köpte jag kardor på Juthbackamarknaden. Då tänkte jag att de kan väl vara bra att ha. Nu äntligen fick jag användning för dem då jag fick tag på lite ull. Ullen var otvättad, så jag fick börja med att försöka få den ren, det tog ett antal vattenbad och lite lite tvättmedel. Där efter separerade jag ullen och lät den torka på tidningspapper som jag hade brett ut på torkställningen
Sedan var det dags för kardning. Damerna som bott i vårt hus tidigare skulle säkert skrattat åt min nybörjarteknik. Tanken att någon annan har hållit på med samma syssla i samma hus tycker jag är fascinerande. Synd bara att de inte kan viska fram sin kunskap, de skulle säkert ha en massa bra tips att komma med. Vi skulle säkert ha en massa att prata om jag och de gamla gummorna.

Ullen för övrigt är ett fantastiskt material, och så otroligt användbart. En del av ullen ska jag använda som stoppning till hemsydda leksaker, och en del ska jag tova. Ullen som jag använt har värmt fåren i grannbyn, men jag längtar efter att få använda ull av egna får. Vi får se kanske en vacker dag skaffar vi ulliga gulliga bräkande gräsklippare :).

3 kommentarer:

  1. Det där har jag framför mej, att karda egen ull. Vi har säckarna fulla av otvättad ull och nästa vecka åker 4 fällar iväg på garvning - det är så roligt och spännande med får.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, va skoj med egen ull och egna fällar. Vart skickar du skinnen för garvning?

      Radera
  2. Så härligt fluffigt och mjukt det ser ut! :)

    /Evelina - Evelinas Ekologiska

    SvaraRadera