onsdag 2 oktober 2013

Kretslopp på landet

Som ni kanske märker gillar jag odling men också djur. Här är endel av våra frigående hönor (vi har 11 hönor och 2 tuppar) som alltid gör mig sällskap när jag gräver i landet. De letar såklart efter mask och insekter och någon våtarvsbit, som tack gödslar de landet samtidigt. Sedan går de till komposten som är deras favorit ställe, där spenderar de största delen av dagen, och som tack får jag den finaste kompostjorden till mina rabatter och till landet. Sedan kanske de går in då de känner sig lite äggnödiga och värper ett ägg, som är de godaste ekologiska ägget med en fin gulorange gula. De äter alla våra maträster ( de blir en del lämnade gröttallrikar med små barn), de innebär att vi har väldigt lite sopor.  

Fler borde skaffa höns enligt mig, de ger både ägg och kött, samt gödsel, och kräver väldigt lite skötsel. Jag släpper ut dem på morgonen, ger dem ny mat och vatten. Vid 6 tiden på kvällen har de traskat in, och satt sig på sov pinnen. Då går jag bara och säger Go natt hönorna och stänger dörren. Var annan vecka städar jag hönshuset. De är ungefär lika lättskötta och sällskapliga som en katt, men ger dessutom ÄGG!

Vi har dessutom 2 kaniner ( vi hade tidigare 4 men en mink tog dem :( , men nu har vi 2 nya). Kaniner är ett bra komplement, de äter sådant som hönorna inte gillar (sådant som är hårt) d.v.s morotsskal, och andra okokta grönsaksrester, gammalt hårt bröd, blasten av grönsakerna som man skördar, samt ogräset från landet. Vi får sällskap av dem och gödsel till landet. 

Så som ni förstår behöver vi inte köpa tilläggs gödsel, de får vi av våra djur. Vi får ägg, sällskap, kött, gödsel, fin planteringsjord, och slipper en massa matrester. Allt lever i ett kretslopp här på vår gård, de är charmen med att vara självförsörjande med ägg, och endel grönsaker.

3 kommentarer:

  1. Jag har ingen annan erfarenhet av hönor än vad jag har läst om i Pettson-böckerna. Och där är de minsann roliga och Pettson har ju sällskap av dem också.
    Går det bra att ha två tuppar eller slåss de som tuppar?:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De funkar i alla fall för oss. Vi tog den andra tuppen som kyckling samtidigt som vi tog 4 hönor till, så då bilda de en egen grupp. De har egna harem att sköta om så då behöver de inte slåss om vem som är herren på täppan :).

      Radera
  2. Vi har pratat flera gånger om att skaffa höns men känner att det inte riktigt funkar i vår trädgård så som det är nu tyvärr. Kan tänka mig att de är lättskötta och bra djur att ha.

    Tack för ditt besök på min blogg!

    Ha en fin helg!
    /Jenny

    SvaraRadera