måndag 14 maj 2012

Morsdag

På morsdag for vi till Ädelbragd restaurang vid Oravais slagfält. Ädelbragd är en 1700-tals restaurang med både mat och inredning från 1700-talet. En riktig upplevelse som både passar familjer och grupper. Om du vill veta mer hur du bokar bord o.s.v. , kan du gå in här.

 Här är själva huset.
 Kocken själv står och grillar grisen och välkomnar en med ett leende. Riktigt gott med hel grillad gris måste jag tillägga, de var första gången jag provade och jag gör det gärna igen :).
 Inne i huset brinner brasan och värmer upp atmosfären i stugan. De sprider sån skön värme med öppen eld.
 De finns två stora rum i stugan, ett lite mer i allmogestil och ett lite finare rum i herrskapstil.
de här fotade jag i allmoge rummet. Jag gillar verkligen när de känns som att man äter i ett museum med massa gamla fina saker att titta på.


 I herrskapsrummet skulle jag kunna bo. Jag gillar stockväggarna, de krispigt vita dukarna, och de fina etsnings tryckta tavlorna. Fårskinnen på bänkarna är också en snygg detalj. Ja här skulle jag kunna flytta in.
Servitriserna var också tidstypiskt klädda. En riktigt trevlig restaurang, åk hit om ni har möjlighet.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Ville maila dig men hittar inte din adress? kan du skriva den åt mig? Till min mail: creatella@parnet.fi

    H. "Kamomilla"

    SvaraRadera