söndag 9 oktober 2016

Bryta ny odlingsmark utan att gräva


Jag avskyr att gräva i gräsmattan bara för att få ny odlingsmark, så jag låter helt enkelt bli.
Bilden ovan har varit en lövkompost mot en stenmur, men nu när komposten har förmultnat har jag gjort en en lättsköttbuskrabatt här. Den är precis intill trädgårdslandet, så de är hit man går och sätter sig, dricker ett glas saft och samlar krafter efter att ha jobbat i trädgårdslandet. De är även hönornas favorit krafs ställe, så ja har planterat rosenpilister som marktäckare, den sprider sig fort så förhoppningsvis hinner inte hönorna krafsa bort all fin jord.

På detta sätt kan man enkelt få till ny odlingsmark. lägg en komposthög direkt på gräset. Bara man har tillräckligt med komposterbart material ovanpå så dör rotogräset under. Sen när högen har förmultnat är de bara att odla i den, nya fina myllan. 


Här ska bli en förlängd rabatt. Jag har grävt en 20 cm fåra var rabatten ska sluta, sen har jag lagt ett tjockt lager med tidningar ovanpå, därefter har jag tömt lövhögarna hit (som jag ändå måste räfsa upp och lägga någonstan så varför inte utöka odlingsmark på samma gång. ) Takpannorna håller löven på plats och hönsen på avstånd.


 Man blir tvungen att hitta på enkla lösningar när trädgårds arbetet går lite långsammare som 3 barnsmor.
Så här ser de oftast ut när jag jobbar i trädgården, med en 6 mån guldklimp på ryggen.


5 kommentarer:

  1. Va mysig bild på dig å sonen :)
    /Kitty

    SvaraRadera
  2. Jaa, precis sådär vill jag också göra! Tackar för tipset. :)

    SvaraRadera
  3. Du har väl inte slutat att blogga?! Hoppas inte det!

    SvaraRadera
  4. Du har väl inte slutat att blogga? Hoppas inte det!

    SvaraRadera
  5. vilken fantastisk blogg jag precis hittade, tack

    SvaraRadera