lördag 30 maj 2015

Zero Waste alternativ


Tänkte berätta om mina små förändringar i vardagen mot en zero waste livsstil.

Först ut är denna fina rakhyvel. En sådan som jag minns att min morfar stod och rakade sig med, och hur jag fascinerat stod och beundrade. Nu har jag skaffat en åt mig själv, till mina lurviga ben. Feminist som jag är så tycker jag att håriga ben eller armhålor är inte så farligt .Vintertid rakar jag dem aldrig, hua... va äckligt tänker kanske någon. Men det som inte syns, finns inte. Eller hur var det?
Men sommartid vill jag ta bort vinterlurvet när jag ska leka valross på stranden med barnen. 

I några år har jag nött på samma engångrakhyvel, eller tjuvlånat makens. Av ren ovilja att införskaffa nya i plast. Ifjol testade jag koka en sockerlösning för att vaxa benen, och använde bomullstyg att dra bort håret med, men det funkade sådär.

Men för en tid sedan hittade jag äntligen en Finsk webbshop som sålde dessa gammaldags rakhyvlar i metall med utbytbara rakblad. Perfekt, äntligen ett hållbart alternativ till mitt hår bekymmer. Den funkar faktiskt så bra som den ser ut. Vill man ha rakkräm kan man använda olivolja eller kokosolja, eller bara tvåla in benen och smörja in dem efteråt.
Härifrån hittade jag denna. De in gick inga rakblad, så kom ihåg att beställa dem med om du är sugen på att testa.


En annan sak som vi slutat köpa i år är hushållspapper eller servetter.
Istället använder vi kökshandukar (när barnen spiller ut mjölkglasen) eller loppisfyndade servetter att torka små och stora munnar med. De ligger i en fin trälåda i köksfönstret så nära till hands när olyckan är framme. Sedan är det bara att slänga i tvätten. Jag stryker dem inte, bara skakar och drar ut dem direkt efter att jag tagit dem ur tvättmaskinen, sedan hänger jag dem på tork. Om de nu motförmodan lämnar några skrynklor tycker jag de inte är så himla farligt. 


 En tredje sak jag blev lycklig över att hitta var en tandkrämstub i metall. Som då är återvinningsbar när man har använt upp tandkrämen (förutom korken i plast). Konstigt vad det kan vara glädjande att hitta plastfria alternativ.



En fjärde sak som minskar sopberget här hemma är menskoppen. I så många år har jag funderat på att skaffa en men inte kommit mig för.  Förrän i år. Nu tänker jag bara att varför skaffade jag inte den tidigare de här är ju århundradets nästan bästa uppfinning ( i alla fall för oss kvinnor). Bara man lär sig tricket med att sätta in den och ta ut den, är den smärtfri och behändig. Väl på plats känner man inte av den. Den går till och med att sova med. De första dagarna när man har rikligare blödningar kan man ha en tvättbar tygbinda i trosan. De övriga dagarna är det inget problem med läckage.


Yes, några små steg i taget mot mindre skräp.

4 kommentarer:

  1. Verkar som min kommentar försvann. Jag skrev att det var verkligen härliga tips och jag har själv använt menskopp sen förra året. Finns knappt något bättre!

    SvaraRadera
  2. Hej Anna, vad glad jag blev när jag hittade din blogg. Fina tips! Använder du vanliga näsdukar i stället för pappersnäsdukar? Jag har gjort det många år, man hittar fina näsdukar på loppisar.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle aldrig byta ut min menskopp, jag har använt den i två år nu!

    SvaraRadera