torsdag 26 juni 2014

Ge bönderna större bit av kakan


Vi har kohagen 4 m från husets kortsida. Detta innebär naturlig underhållning. 
En kväll jobbade jag i rabatten på husets kortsida, jag hade 15 kor som övervakade arbetet och sniffade på mig. Inklusive två dagsfärska kalvar (den brunvita på bilden).

Vi har den bästa underhållningen från vårt vardagsrums fönster. Därifrån kan vi spana på hur de går för de nya kalvarna. Om modern förstår att stå stilla så att kalven kan dia eller om kalven måste börja flaskmatas ( vilket ibland händer, men oftast fungerar de som de ska.) Lekande hoppande kalvar kan man inte se sig mätt på. De är en riktigt trevlig naturlig underhållning. Ekologiska kor som lever ett lyckligt liv som får gå ute året om och får beta sig mätta.

Men tyvärr har alla djur inte de så här bra. Största delen av djuruppfödningen idag är nästan djurplågeri. Där ska flera djur samsas i trånga bås inomhus och aldrig få känna av solens värmande strålar. Sådan djurhållning är något som jag inte vill stöda.
Ska jag äta kött, vill jag veta att de djuren levt ett bra liv.
Därför väljer jag ekologiskt kött. 

 Vill jag uppmuntra dig att stöda bönderna.

Min man hans bror har tagit över jordbruket efter sin far. 
Detta innebär massor av jobb men också sjukt mycket byråkrati.

De är helt sjukt att hälften av bönders arbete ska vara pappers arbete.
Bönderna producerar mat, men får inte tillräckligt betalt för maten, så då måste de få EU stöd, som innebär denna enorma mängd pappersarbete.
Men skulle man börja räkna timlön för bönder , skulle denna inte vara hög.

Vi tycker maten är dyr, men sanningen är den att den borde vara dyrare. 
Bönderna som gör största jobbet, får den minsta biten av kakan. Den största tar handeln.

Har du möjlighet att köpa mat direkt från en bonde, gör det!
Då ger du bönderna vinsten, inte handeln, dessutom får du billigare mat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar