torsdag 6 mars 2014

Syndigt god chokladkaka- sockerfri, glutenfri, mjölkfri

Gillar min nya livsstil utan socker. Mår så mycket bättre, och sover bättre. Förr om jag åt sött på kvällen fick min kropp en sockerchock och jag hade svårt att somna. Som bonus ( fast det inte var min mening) gick jag ner 2 kl. De säger väl en del om att sockret är överskotts kalorier som lagras som fett i våra kroppar, stryper man tillförslen av dessa tappar man lättare vikt. Vill du gå ner, ät sunt, motionera och skippa socker.

 Dessutom blir jag så himla inspirerad av att göra mat igen, så de bara kliar i fingrarna att få gå loss i köket och experimentera fram nya skapelser. Jag borde väl ha utbildat mig till kock i stället för formgivare. Men vem vet i framtiden :).

Detta är dagens experiment som blev riktigt lyckat.

Syndigt god chokladkaka
- sockerfri,glutenfri, mjölkfri

Till bottnen behöver du:
15 mjuka kärnfria dadlar
100 g skalad hel mandel
ca. 2 msk varmt vatten

Mixa allt till en slät smet, bred ut i en cirkel på ett bakplåtspapper.

Fyllning:
 Det vita krämiga från en burk eko kokosmjölk.
1 eko banan
1 msk honung eller annat valfritt sötningsmedel
100 g ekologisk choklad ( obs! minst 70%)

Smält chokladen i ett vattenbad. Mixa bananen och koksogrädden. Blanda i den smälta chokladen.
Låt smeten vila i frysen 30 min. Tag fram den ur frysen och bred ut chokladsmeten på bottnen. Förvara sedan i kylskåpet tills stundande fika. Njuut!!!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar