tisdag 24 april 2012

I trädgården

Just nu spenderar jag och lill tösen hela dagarna utomhus. Hon leker i sandlådan medan jag pysslar på i trädgården. De finns massor att göra på vår gård eftersom det aldrig funnits någon egentlig trädgård här (trotts att det är ett gammalt hus).  Kratta löv, plocka kvistar och stora stenar, fixa gräsmattor,anlägga rabatter, rensa trädgårdslandet, och plocka stenar i stenmuren. De är mycket att göra när man försöker få till en trädgård. Men de är så underbart att vistas utomhus när solen skiner och fåglarna sjunger, rena billiga nöjet för mig. Fika pauserna har också flyttat utomhus.

 Sten muren började vi med för två år sedan, nu först börjar den närma sig slutstadiet. De stora stenarna lyfte svärfar dit med grävmaskinen, de små har vi pillat dit i efterhand, de är som ett stort pussel. Man måste vrida och vända på stenarna och se vart de skulle passa.  Huset brädade vi om i höstas, endast baksidan av huset återstår att bräda om. Sen blir det dags att fixa terass och målning av huset.
 Klassiska sten murar tycker jag är så vackra. Ogillar verkligen moderna stenmurar med metallnät fyllda med småsten. De är snabbgjorda och ruskigt fula, förstår inte varför allt måste stressas fram. Kan inte vissa saker få ta lite tid. Allt måste inte bli klart direkt. Den som väntar på något gått , kan vänta lagom länge :).
Jag har lagt tidningspapper och flis runt mina odlingsbänkar för att slippa lite ogräs. Eftersom vi värmer upp huset med att elda flis, är det ett material som vi har gått om. Snart får man äntligen börja med att så grönsaker. Kan man annat än att älska våren?

1 kommentar:

  1. Inspirerad av Stefan Sundströms bok lade jag också tidningar och halm i mina odlingslådor, men det visade sig bli en smärre katastrof. Det drog till sig massor av sniglar eftersom det blev så fuktigt. Nu sätter vi gräsklipp mellan växterna och det funkar utmärkt (förutom att hönorna älskar att krafsa i det vilket gör att det går lite vilt till ibland). Men kanske tidningar funkar bättre under flis. Vilket underbart hus ni har!

    SvaraRadera