torsdag 25 september 2014

Sätta vitlök

I två år har jag misslyckats med min vitlök, jag har inte kunnat förstå varför? ( Nu vet jag , jag har planterat den för ytligt och för sent). Men nu har jag läst på, samt frågat experter så att allt ska vara bäddat för en lyckad vitlöksodling.

Beroende på vad man har för utsäde (d.v.s vitlökssort) ska man sätta vitlöken i olika jordtemperaturer. Har man ett nordiskt utsäde ska man sätta vitlöken när jordtemperaturen är 10 grader. Franskt utsäde börjar gro direkt så därför bör man sätta den så sent som möjligt när jordtemperaturen är 6 grader.

Gödning:

Vitlöken gillar aska ( likaså vanlig gullök). Viktigt att man tar vedaska som är brunnen ved ( inte fanerskivor, eller målade brädor, som kan innehålla giftiga ämnen.) Gödsla rikligt med aska 1/2 liter per kvadrat vänd ner det med greip. Benmjöl och kalk är också något vitlöken gillar, den vill ha kalkrik jord PH >7. ( Jag satte förutom aska, lite hönsgödsel på.)
'
Sådd:

Vitktigt att man tar utsäde som är friskt och stort, man tar det bästa av skörden till utsäde. Stora vitlöksklyftor ger större vitlöksskörd. Använd de små klyftorna i matlagnig i stället.

Sätt vitlöksklyftorna i jorden på 7-10 cm djup. Med 15 cm plantavstånd och 20 cm radavstånd.
Täck därefter jorden med ogräsfri jord t.ex. från tomatodlingarna för att slippa en del ogräsränsning till våren.
Jag satte ytterligare hönsnät på för att slippa att våra frigående höns sprätter upp vitlöksklyftorna.


I april ska vitlöken ytterligare få sig en omgång gödning för att bli riktigt stor. För att sedan skördas i  juli. Men nu får den vänta på sitt vita vintertäcke, innan det är dags att vakna. Nu banne mig ska de bli ett lyckat vitlöksår. De återstår att se. Den som väntar på något gott, väntar alltid för länge, eller hur var det?

1 kommentar:

  1. Ja inte konstig att jag också misslyckats. Det var ju hela vetenskapen att få vitlöken att trivas. :) Avvaktar ändå kanske till nästa år.. :)
    Ida

    SvaraRadera