torsdag 24 april 2014

Tussilagote, blommande medicin mot hosta

Jag har varit dunderförkyld. Haft stegring, tappat rösten och hostat upp lungorna. Brukar väldigt sällan vara förkyld, men nu... :(. Men är på bättringsvägen. Har druckit tussilago te för att motverka hosta. 

Tussilagon har använts länge inom folkmedicinen och är ett beprövat läkemedel mot hosta. Man använder främst bladen men de går också att använda blommorna. 
Tussilagon innehåller slemdrivande ämnen som gör det lättare för kroppen att transportera bort slem ur kroppen med hjälp av hostan.

Nu är det ju perfekt tid att samla in lite tussilago, min 3 åriga dotter gör det så gärna :). Se dock till att inte plocka dem i stan eller nära någon trafikerad landsväg. Plocka en torr och solig dag.
De är bra att spana in var tussilagoblommorna finns, senare i sommar är det bara att återvända för att plocka lite blad till. Torka alltihopa och göra en dunderkur, ett förkylningste mot hosta.

Det går bra att använda färsk växt. Jag tog 3 blommor med skaft och allt till 1 liter vatten, kokade upp det i 5 min, lät det dra ytterligare 5 min. Sedan är det bara att dricka med en stor klick honung i. 
Uppiggande med blommande medicin.

1 kommentar:

  1. Oh, det har jag aldrig provat!
    Finns så mycket fina växter nu att jag knappt vet var jag ska börja, haha :) Får ta en heldag och bara plocka!

    /Evelina - Evelinas Ekologiska

    SvaraRadera